ارتباط برقرار کردن یکی از کار های روز مره ما است و از صبح تا شب در حال ارتباط با دیگران هستیم چون ما در اجتماع زندگی میکنیم .ولی مشکل اساسی ما این است که هیچ وقت  مهارت های ارتباط موثر بادیگران را یاد نگرفتیم.

ما در دوران مدرسه فقط روی نوشتن تمرکز کردیم  و هیچ گونه مهارت هایی در باره زندگی کردن نیاموختیم!

مثلا چگونه با دیگران خوب صحبت کنیم؟یا چگونه بتوانیم ارتباط موثر برقرارکنیم؟

و  نکته جالب این است که وقتی مدرسه را تمام کردیم اصلا در طول روز بیشتر از چند دقیقه نمی نویسیم و حتی در نوشتن نامه هم مشکل داریم!!!

در این مقاله قصد داریم که در مورد خطوط قرمز ارتباط موثر با دیگران  صحبت کنیم و علت اینکه چرا ما اکثرا نمی توانیم ارتباطی را به مدت زمان زیادی نگه داریم بحث خواهیم کرد؟

مهارت های ارتباطی یاد گرفتنی است و هرکسی که بخواهد میتواند  آن را یاد بگیرد  و در زندگی خودش پیاده سازی کند.

موفق ترین انسان ها کسانی بودند که توانسته اند با دیگران به شکل عالی ارتباط برقرار کنند.

در زیر چند نمونه از خطوط قرمز های ارتباط با دیگران را بررسی میکنیم.

اولین مانع در ارتباط موثر:انتقاد و عیب جویی

اگر میخواهید که دشمنان زیادی داشته باشید شروع به عیب جویی از دیگران کنید.

عیب جویی کاره بیهوده ایی است چون طرف مقابل را مجبور میکند از اعمال خودش دفاع کند هر چند که کار خطایی را انجام داده باشد.

به این موضوع فکر کنید که وقتی کسی از خود شما عیب جویی میکند چه رفتاری را از خود بروز میدهید؟آیا عیب خودتان را می پذیرید یا در مقابل آن از خودتان دفاع میکنید؟

 در اینجا یک نکته وجود دارد و آن هم این است که وقتی ما عیب دیگران را میبییم و آن را به شخص می گوییم درواقع ما عیب های خودمان  دیده ایم و آن را به دیگری منتقل می کنیم چون اگر ما آن عیب را نداشته باشیم اصلا متوجه آن در دیگران نمی شویم.

کنفوسیوس میگوید : از برفی که بر بام همسایه است شکایت نکن هنگامیکه آستانه خانه خودت کثیف و پر برف است.

پس هیچ وقت در مورد عیب های دیگران سخن نگوییم  وهمواره در مورد حسن های آن ها صحبت کنیم در این صورت است که فرد تمایل پیدا میکند که با ما ارتباط موثر و بهتری داشته باشد.

به جای اینکه دیگران را محکوم کنیم  سعی کنیم آنان رابشناسیم و خود را جای آن فرض کنیم وبه این بیندیشیم که اگر من جای آن بودم چه رفتاری را در پیش می گرفتم؟

این عمل خیلی مفید تر و بهتر از انتقاد و عیب جویی  و قضاوت از دیگران است.

دکتر جانسن :خداوند نیز قضاوت نمی کند مگر هنگام قیامت

چرا ما این کار را میکنیم؟

دومین مانع در ارتباط موثر:ورود به حریم خصوص افراد است

هر شخصی برای خود حریم خصوصی دارد که دوست ندارد کسی وراد آن بشود.ما خودمان نیز برای خود خریم خصوصی  داریم که دوست نداریم کسی در مورد آن با کسی صحبت کنیم یا کسی در مورد آن دحالت کند

حریم شخصی افراد متناسب با خود شخص متفاوت است و ما نمیتوانیم از آن سر در بیاوریم.

پس در ارتباط با دیگران سعی کنیم داخل حریم خصوصی افراد نشویم.

سومین مانع ارتباط موثر:بی توجهی به علایق ها

یکی از مسائل مهمی که در ارتباط با دیگران وجود دارد این است که فقط ما به علایق و خواسته های خود توجه میکنیم و اصلا به این توجه نمی کنیم که طرف مقابل ما چه خواسته هایی دارد.این یکی از دلایل شکست ما در ارتباط با دیگران است.

تنها رمز نفوذ در دیگران این است که در باره ی علایق آن ها صحبت کنیم و به آن ها راهی را پیشنهاد دهیم که آن ها را به ارزوهایشان نزدیک تر میکند.

اگر میخواهید محبت دیگران را جلب کنید از چیزی که به آن ها علاقه دارند سخن بگویید  و آن چرا در قلب آنان جایگزین است نام ببرید.

چهارمین مانع در ارتباط موثر:بی توجهی به نظرات

یکی دیگر از خطوط قرمز ارتباط با دیگران بی توجهی به سخنان و نظرات آنان است.اگر به شخصی بی توجهی شود در آن شخص احساس مفید نبودن یا اضافی بودن دست میدهد که این اصلا خوشایند نیست و باید به سخنان و نطرات دیگران احترام قائل شویم. برای اینکه دیگران بفمهند که چقدر نظراتشان مهم است اولین گام این است که هدفمند گوش دهیم یعنی  سعی کنیم کل حرفش را در دو جمله برای خودش باز گردانیم.مثلا بگیم منظورت یعنی………… بود.

این کار به طور وحشتناک در طرف مقابل احساس مهم بودن را ایجاد می کند.

اگر میل دارید که شما راا هم صحبت مطبوعی بدانند گوش کردن را تمرین کنید.برای جلب علاقه می بایست اظهار علاقه مندی کرد .در ضمن هنگام گفتگو سوال هایی کنید که خوش آیند طرف باشد و او را به شوق آورد و از کیفیت زندگانی و کارهایی که کرده است جویا شوبد.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *