چگونه سحر خیز باشیم؟

شاید شما این ضرب المثل را شنیده اید که می گوید سحر خیز باش تا کامروا شوی

سحر خیزی یکی از بهترین عادت هایی است که می توانیم در خودمان پرورش بدهیم و شاهد موفقیت های چشمگیرد در زمینه های مختلف زندگی مان باشیم.

شاید ما در طول روز نتوانیم زمان کافی را برای خودمان اختصاص بدهیم و طبق خواسته هایمان روز را سپری کنیم و ممکن است هزار و یک کار دیگری سر راه ما سبز شود! اما سحر خیزی این امکان را برای ما می دهد که طبق میل و خواسته خودمان کاری را انجام بدهیم که برای رسیدن به آرزوها و اهداف ما کمک کند.

هدف ما از نوشتن این مقاله این بود که:

  • اهمیت سحرخیزی را بدانیم
  • چطور به سحر خیز بودن عادت کنیم؟
  • چه کارهایی را در صبح انجام ندهیم؟
  • و چه کارهایی را صبح زود انجام بدهیم؟

اگر فکر می کنید که این موضوعات می تواند تاثیر مثبت در زندگی شما داشته باشد،لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

 

سحر خیز چه فواید دارد؟

 

اهمیت سحر خیزی

تمام افراد موفق چه در ایران و چه در دنیا همگی سحر خیز هستند و یک روتین صبحگاهی دارند.و اکثر آنها بر این باور هستند که تمام موفقیت هایی را که کسب کرده اند،از سحر خیز بودن آنها ناشی می شود!

وقتی که شما صبح زود از خواب بلند می شوید،تقریبا اکثر افراد در خواب هستند و به معنای واقعی کلمه کسی نیست که مزاحم کار شما چه در حضوری و چه در شبکه های اجتماعی باشد این یعنی اینکه زمانی در اختیار دارید که تمام و کمال برای شماست و می توانید هر کاری را انجام بدهید که برای رسیدن به اهداف شما کمک کند.

چگونه به سحر خیز بودن عادت کنیم؟

ما برای اینکه بتوانیم به سحر خیز بودن عادت کنیم لازم است آن را به مدت شصت و شش روز انجام بدهیم و آن را کاملا در خود نهادینه کنیم!

در اوایل،این کار برای شما بسیار سخت خواهد بود و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت و حتی ممکن است بعد از چند روز انجام دادن کلا بیخیال سحر خیز شدن بشوید.

ولی اگر بتوانید این کار را به طور مداوم و بدون ایجاد فاصله زمانی و هر روز انجام بدهید،با گذشت زمان انجام دادن این کار آسان تر خواهد بود و در روز شصت و ششم انجام دادن این کار بسیار راحت تر از انجام ندادن آن خواهد بود.

و اگر بخواهیم به صورت علمی تر به این موضوع نگاه کنیم،باید مسیر عصبی سحر خیز بودن را در خود ایجاد بکنیم و تنها شرط ساخت مسیر عصبی تکرار یک رفتار است.

اگر می خواهید اطلاعات زیادی در مورد مسیر عصبی به دست آورید به شما پیشنهاد می کنم که مقاله مرتبط را نیز مطالعه کنید.

 

روتین سحر خیز بودن

 

نباید های سحر خیزی

یکسری کارهایی است که اگر صبح انجام بدهیم مانند سم می ماند و کل زحمات ما را در طول روز از بین خواهد برد که در ادامه چندین مورد از این کارها را برای شما بیان می کنیم که اگر شما هم عادت به انجام دادن این کار ها هستید سعی کنید این عادات را ترک کنید.

چک کردن گوشی ممنوع!

اولین موردی که متاسفانه بسیاری از افراد نیز به آن عادت دارند این است که به محض اینکه چشمان خودشان را باز می کنند فورا موبایل و البته شبکه های اجتماعی را چک می کنند تا از آخرین خبر ها و اتفاقاتی که می افتد با خبر باشند!

و بسیاری از افراد نمی دانند که فقط با انجام این کار چه بلایی بر سر خودشان می آورند!

تماشای اخبار ممنوع!

دومین مورد هم که بسیار متداول است تماشای تلوزیون و اخبار است.بیشتر اخبار ها چون حاوی اطلاعات منفی و نا امید کننده هستند،باعث می شود که شما با تماشای اخبار در اول صبح کلا روحیه خودتان را ببازید و تلاش برای رسیدن به هدفتان را نیز از یاد ببرید چون بر این باور خواهید که در این شرایط نمی شود به اهداف خود رسید!

 

سحر خیز بودن

 

روتین صبحگاهی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز بیان کردم،همه افراد موفق یک روتین صبحگاهی دارند و در ادامه می خواهم یک روتین صبحگاهی نیز برای شما معرفی کنم و شما نیز می توانید بر اساس سلیقه خودتان آن را نیز کمی تغییر بدهید.

زمان بیداری

یکی از سوالات متداولی که اکثر دوستان می پرسند این است که بهترین زمان برای برخاستن از خواب چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بر خواستن از صبح برای هر فرد به فرد می تواند متفاوت باشد و در اینجا شما باید تصمیم بگیرید که چه زمانی می خواهید از خواب بلند شوید.و من به شما پیشنهاد می کنیم که بین ساعت پنج یا شش صبح را انتخاب کنید.

اولین کار یک آدم سحر خیز

به محض اینکه از خواب بلند شدید،یک لیوان آب ولرم را نوش جان کنید.این آب باعث می شود که سیستم بدنی شما کمی فعال تر شود و در نتیجه شما را کمی شاداب تر خواهد کرد و باعث خواهد شد که ادامه کارها را پر انرژی تر انجام بدهید.

دومین کار یک آدم سحر خیز

دومین کار انجام یک ورزش مختصر بر اساس توانایی خودتان است.یعنی نه آنقدر سنگین که دیگر انرژی نداشته باشید ادامه روز را فعالیت کنید و نه آنقدر سبک که هیچ گونه فشاری برای شما نیاورده باشد.

و اگر فعالیت بدنی برای شما ممکن نیست می توانید به جای آن مدتیشین انجام بدهید یا یک دوش بگیرید

سومین کار یک آدم سحر خیز

سومین کار،برنامه ریزی فعالیت های همان روز است.یعنی قرار است در آن روز چه کارهایی انجام شود و به چه هدف هایی باید رسید.

و در بخش بعدی این قسمت مرور مهمترین اهداف و رسالت زندگی تان است که یکی از مهمترین بخش های روتین صبحگاهی به شمار می رود و اگر فقط این قسمت را انجام بدهید شاهد موفقیت های چشمیگری در روزهای آتی خواهید بو

چهارمین کار یک آدم سحر خیز

چهارمین کار،یادگیری یک مطلب آموزشی یا انجام تمرینات یادگیری یک مهارت است.مثلا می توانید در این زمان یک کتابی را مطالعه کنید یا یک فیلم آموزشی را مشاهده کنید و یا به جای آموزش دیدن زمان خودتان را به یادگیری مهارتی مانند مهارت تند خوانی یا خل تعارض یا مهارت های ارتباطی بگذارید.

 

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و منتظر نظرات ارزشمند شما در این مورد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *