عادت های احساسی مخرب را چگونه تغییر بدهیم؟

اصولا انسان موجودی عادت مدار است و۹۵ درصد کارهای خود را به صورت عادت انجام میدهد.مثلا شما وقتی می خواهید غذا بخورید به این فکر نمی کنید چگونه قاشق را به دهانتان بگذارید ویا وقتی که میخواهید مسواک بزنید به این فکر نمی کنید که چگونه این کار را انجام دهید.اگر قرار باشد برای هر عمل خود فکر بکنیم در این صورت اصلا نمی توانیم زندگی کنیم و همچنین درصد خطا های ما بیشتر می شود.

شما در طول روز بی اختیار کارهایتان را به طور منظم انجام میدهید بدون اینکه دلیل خاصی برای انجام آن کار داشته باشید.شما به این دلیل انجام میدهید که فقط به آن کارها عادت کرده اید.

یک لحظه به روزی که می خواستید برای اولین بار در آموزشگاه یاد بگیرید که چگونه اتومیبل را به حرکت در آورید، فکر بکنید.در ابتدا چه خطاهایی را انجام دادید،چند بار هنگام برداشتن کلاج،اتومبیل را خاموش کردید.در عوض کردن دنده چند بار اشتباه کردید.ولی بعد از مدتی که تمام این کارها را تکرار کردید روز به روز خطاهای شما کمتر شد و در نهایت به طور کامل تمام اعمال را به طور صحیح انجام می دادید.

چون همه ی این اعمال به صورت عادت در شما درآمد و ناخودآگاه  و بدون فکر کردن میتوانید به راحتی  اتومبیل را  برانید با فرزندتان هم حرف بزنید و هم به طبیعت نگاه کنید.

اگر قرار باشد برای انجام هر کاری فکر بکنیم در این صورت انرژی زیادی از ما گرفته می شود و در آخر هم کلافه می شویم ودر یک کلام زندگی کردن برای ما بسیار سخت می شود.

این عادت های ما هستند که کیفیت زندگی ما را مشخص می کنند.اگر عادت های خوبی را داشته باشیم،بدون شک زندگی خوب و موفقی را تجربه خواهیم کرد ولی اگر عادت های بدی را داشته باشیم،آن طور که دلمان میخواهد نمی توانیم زندگی کنیم.

این عادت ها هستند که زندگی ما را در کنترل خود دارند واین عادت ها هر چقدر قدیمی تر باشند بیشتر در زندگی ما تاثیر می گذارند.

عادت احساسی

ما عادت‌هایی داریم که از وجود آنها بی خبریم. ولی آنها مثل یک ترمز نامرئی، ما را از رسیدن به اهدافمان جلوگیری می‌کنند. عادت‌هایی مثل احساس نا امیدی، افسردگی، غم و …

همه ی ما مجموعه عادت احساسی مشخصی داریم که حالات و زندگی ما را هدایت می کند.چه از این احساس ها با خبر باشیم چه بی خبر.

اگر در طول روز با هفته احساس های خاصی به سراغ شما می آید مثل احساس نا امیدی ،عصبانی ، افسردگی یا هر نوع احساس شبیه به اینها.این احساس ها به دلیل شرایط شما به وجود نمی اید بلکه به این دلیل در شما ایجاد می شود که شما به این احساس ها عادت کرده اید.

اگر شما در اکثر اوقات عصبانی می شوید به این دلیل نیست که شرایط بر شما تاثیر می گذارد بلکه به این دلیل است که شما به عصبانی شدن عادت کرده اید.شما عادت کرده اید به مسائلی که برای شما پیش می آید را باعصبانیت حل کنید نه با ملامیت و آرامی.

الگویش را پیدا کنید

برای اینکه بتوانیم عادت های احساسی خوب را جایگزین احساس های بد کنیم،باید الگوی رفتاری پیدا شدن احساس ها را بدانیم.

یکی از عادت های احساسی که میتوانید مانع رسیدن به هر هدفی شود احساس افسردگی است.برای اینکه بتوانیم این عادت احساسی را ترک کنیم باید الگو رفتاری پیدا شدن این حس را در خودمان پیدا کنیم.

برای اینکه بتوانیم الگو را پیدا کنیم باید از خود سوال بکنیم.

احساس افسردگی در ما چگونه شکل می گیرد؟

حالت بدنمان چگونه می شود؟

لحن صدای ما چگونه می شود؟

چه افکاری در ذهن ما جریان می یابد؟

چه باور هایی باید داشته باشیم؟

وقتی که بدانیم این احساس چگونه در ما شکل می گیرد آن وقت می توانیم این عادت احساسی را ترک کنیم ولی وقتی که ندانیم سرچشمه ی این احساس ها ازکجا نشات می گیرد آن وقت هم نمی توانیم این احساس را ترک کنیم.

وقتی که تمام حالت های مختلف را نوشتیم و دانستیم که چگونه و از کجا در ما ایجاد می شود آن وقت میتوانیم آن را با یک احساس خوب جایگزین کنیم.

مثلا وقتی که در حالت افسردگی، حالت بدنی ما افتاده است ، پس برای این که این احساس در ما ایجاد نشود بدنمان را در حالت ایستاده نگه میداریم و نمی گذاریم که حالت افتاده داشته باشد. و یا وقتی که در حالت افسردگی تن صدای ما پایین است پس اولا هیچوقت با صدای پایین حرف نمی زنیم و دوما همیشه با تن صدای مناسب تری حرف می زنیم.

تمام حالت هایی که ممکن است در حالت افسردگی به شما دست بدهد را یادداشت کنید و در مقابل هرکدام عمل برعکسش را بنویسید.همانطور که در بالا دونمونه را باهم بررسی کردیم.

وقتی تمام آنها را نوشتید،به یک دستورالعمل عادت جدید می رسید و آنهارا در طول روز چندبار انجام بدهید تا به عادت های بد را ترک کنید وبه جای آن عادت های خوب را جایگرین آن بکنید.

تمرین عملی

  1. پنج حالت احساس منفی که در شما ایجاد می‌شود را بنویسید. (نا امیدی،افسردگی ، عصبانیت و…….)
  2. الگوی پیدا شدن هر کدام را در خودتان را پیدا کنید.
  3. الگوی عکس آن را مشخص کنید.
  4. روزی چند بار الگوی عکس را تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *