ذهن خلاق لوگو

دنیا برای من پر از فراوانیست و به لطف خدا آن قدر قوی هستم که کسی نمی تواند به من هیچ ضربه ای بزند یا آسیبی برساند.

  • ذهن خلاق
  • مقالات
    • هدفگذاری حرفه ای
    • مدیریت زمان
    • مدیریت افکار و باورها
    • رفع اهمال کاری و تنبلی
    • مدیریت زندگی
    • مدیریت انگیزه
    • مدیریت عادت ها
    • مهارت های ارتباطی
    • اعتماد به نفس
    • معرفی کتاب
  • محصولات
  • درباره ما
Menu
  • ذهن خلاق
  • مقالات
    • هدفگذاری حرفه ای
    • مدیریت زمان
    • مدیریت افکار و باورها
    • رفع اهمال کاری و تنبلی
    • مدیریت زندگی
    • مدیریت انگیزه
    • مدیریت عادت ها
    • مهارت های ارتباطی
    • اعتماد به نفس
    • معرفی کتاب
  • محصولات
  • درباره ما

هدف گذاری smart

هدف گذاری smart

عناوین پیشنهادی

در این مقاله در خصوص هدف گذاری smart و موارد مربوط به آن مطالب مهم و سودمندی را خدمتتان ارائه می دهیم. همراه ما باشید.

هدف گذاری Smart مبحث گسترده ایست که برای تعیین روش‌های هدف ‌گذاری، آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد. حتما شما نیز در برخی از بحران‌های زندگی خود به این مسئله پی برده‌اید که هر چه کار می‌کنید، نمی‌توانید موفقیت چشمگیری داشته باشید یا شاید هنگامی‌که به فعالیت‌ها و شرایط کاری خود در مدت طولانی فکر می‌کنید، هیچ پیشرفتی در آن نمی‌بینید. به دلیل این‌که اطلاع درستی برای رسیدن به خواسته‌های خود ندارید.

خیلی از افراد برای این‌که موفقیت کسب کنند، زمان خود را برای از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر پریدن هدر می‌دهند و در صدد تغییر شغل هستند و این باعث می‌شود که دستاوردهای کمی در زندگی آن‌ها رخ دهد.

حال هدف گذاری Smart برای هدف دادن و ایده‌ به افراد کمک می‌کند تا تمرکز بسیاری برای تلاش در شرایط و موقعیت کاری خود داشته باشند. در ادامه این مطلب لازم می‌دانیم تا بیشتر در رابطه با هدف گذاری Smart بگوییم و آن را تحلیل و بررسی کنیم تا با استفاده از آن بتوان به اهداف مد نظر دستیابی پیدا کرد.

در ادامه این مطلب عنوان‌های زیر را مطالعه می‌کنید:
  1. تکنیک هدف گذاری Smart چیست؟
  2. اصطلاح هدف گذاری Smart از کجا به میان آمده ‌است؟
  3. چرا نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم؟
  4. هدف چیست؟
  5. هدف گذاری Smart از کجا آمده‌ است؟
  6. ویژگی‌های هدف گذاری Smart در چیست؟
  7. کلام آخر

 

تکنیک هدف گذاری Smart چیست؟

تکنیک هدف گذاری Smart چیست؟
تکنیک هدف گذاری Smart چیست؟

واژه‌ای که برای فرایند هدف‌ گذاری می‌توان از آن استفاده کرد، Smart می‌باشد. مفهوم و معنی اصلی آن مدیریت برمبنای هدف می‌باشد. در حالت کلی ۳ دسته انسان وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اشخاصی که روزانه برای فعالیت‌های خود هدف انتخاب می‌کنند، اما هیچ‌گاه به آن‌ها دسترسی پیدا نمی‌کنند.
  2. اشخاصی که اصولاً شرایط هدف گذاری را ندارند و نمی‌توانند هدف انتخاب کنند.
  3. اشخاصی که افراد هدفمندی هستند و تمامی زندگی آن‌ها براساس اهداف آن‌ها می‌گذرد.

حال تکنیک هدف گذاری Smart برای اشخاص در دسته اول و دوم کمک می‌کند. به دلیل این‌که افراد در دسته سوم هدفمند هستند و با هدف زندگی می‌کنند. اما اشخاصی که در دسته اول و دوم هستند، نیازمند اطلاعات بیشتری در رابطه با هدف گذاری Smart هستند تا با استفاده از این پند و اندرزها زندگی خود را سر و سامان ببخشند.

اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که اطلاعات کافی از هدف گذاری Smart ندارید و نمی‌دانید چگونه می‌توانید به اهداف خود برسید و به آن‌ها دسترسی داشته باشید، این مقاله درک درستی از تکنیک هدف گذاری Smart برای شما دارد و بهترین راه درست را برای رسیدن به هدف به شما آموزش می‌دهد.

اصطلاح هدف گذاری Smart از کجا به میان آمده ‌است؟

اصطلاح هدف گذاری Smart از کجا به میان آمده ‌است؟
اصطلاح هدف گذاری Smart از کجا به میان آمده ‌است؟

شاید گفتن این نکته حقیقتی تلخ باشد، اما برای این‌که بدانیم اصطلاح هدف گذاری Smart از کجا شکل‌گرفته است، باید بدانیم که این بحث بدون منطق می‌باشد. یعنی تعریف و معنای درست و اصولی برای هدف گذاری Smart تعیین نشده ‌است و نمی‌توان عنوان کرد که مرجع تعریف هدف گذاری Smart چه کسانی هستند.

تعبیر آبرومندی که برای اصطلاح هدف گذاری Smart شکل ‌گرفته است، بدون اساس و حاشیه بودن می‌باشد. مدیریت بر مبنای هدف‌گذاری به وسیله پیتر دراکر مطرح شده‌ است و ویژگی‌های خاص و منحصر به ‌فردی برای این اصطلاح ذکر شده است. اما اصطلاح Smart که برای این هدف ‌گذاری تعیین شده ‌است، برای اولین‌بار توسط فردی به نام جرج دوران در سال ۱۹۸۱ عنوان ‌شده است.

به دلیل این‌که وجود کلمه Smart بعد از هدف ‌گذاری توانسته نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کند، کسب‌ و کار خود را به برنامه‌ریزی هدفمندی تبدیل کرده‌اند و واژه Smart توانسته در کنار هدف‌ گذاری به میان بیاید و به ‌عنوان یک کلمه به ثبات برسد.

حوزه‌های متنوعی برای هدف گذاری Smart دیده می‌شود که شامل سلامت، اهداف مالی، مسیر شغلی، خانواده، ورزش، مسئولیت اجتماعی و یادگیری می‌باشد. تعریف هر شخصی برای هدف گذاری Smart و واژگانی که برای آن تعبیر می‌شود، متفاوت است و می‌توان دیدگاه هر فردی را با توجه به نیاز خود برای این اصطلاح سنجید.

چرا نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم؟

چرا نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم؟
چرا نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم؟

هر کسی در زندگی خود اهداف تعیین ‌شده‌ای دارد. البته این نکته ناگفته نماند که همان ‌طور که گفتیم، برخی از افراد بدون هدف زندگی می‌کنند. اما اصولاً برخی از اهداف مردم بر اساس موارد زیر است:

  • قصد دارم که یک کار مناسب پیدا کنم.
  • قصد دارم تا وزن خود را کاهش دهم.
  • قصد دارم که پو‌لدار باشم.
  • قصد دارم، در بازیگری حرفه‌ای شوم.
  • قصد دارم تا در رشته خوبی در دانشگاه قبول شوم.

این تنها چند جمله از اهداف و قصدهای افراد می‌باشد. بسیار جمله‌های متعدد دیگر در طول روز به ذهن افراد خطور می‌کند و زندگی تمامی افراد پر از هدف‌های درشت و ریزی می‌باشد که در برخی مواقع فقط به ‌اندازه یک آرزو باقی خواهند ماند.

اما تا به ‌حال تصور کرده‌اید، دلیل این‌که نمی‌توانیم هدف‌های خود را نهایی کنیم و به واقعیت برسانیم، در چیست؟ چرا بقیه  به اهداف خود می­رسند اما شما در حیطه اهداف خود کم‌کاری می‌کنید؟

در زندگی تمامی افراد حداقل یک ‌بار این سوال ها پرسیده شده است که در برخی مواقع دلیل اصلی نرسیدن به اهداف تنها برنامه‌ریزی و مسیر درست برای رسیدن به هدف شناخته نشده‌ است.

بلکه برخی از افراد با تعریف واژه هدف مشکل دارند و درک درستی از تعریف هدف ندارند. حال به ‌جهت این‌که هدف گذاری Smart یک مدیریت بهینه و اصولی برای اهداف را شکل می‌دهد، ابتدا لازم است تا معنی و تعریف هدف را برای شما ذکر کنیم.

هدف چیست؟

هدف چیست؟
هدف چیست؟

محتوای اصلی این مطلب مبتنی بر تعریف هدف می‌باشد. اگر بخواهیم یک تعریف کلی و اصولی برای هدف بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که هدف به ‌عنوان یک آرزو شناخته می‌شود و خواسته‌ای است که افراد در صددند تا نتیجه دلخواه آن را در آینده‌ای نزدیک ببیند و برای این‌که این نتیجه را به دست بیاورند، اقدامات خاص و برنامه‌ریزی‌های اصولی و خاصی را انجام می‌دهند.

تعیین کردن یک هدف امکان دارد، به ‌صورت جزئی و یا کلی صورت بگیرد. در برخی مواقع اهداف برنامه‌ ریزی ‌شده بلند مدت و یا کوتاه ‌مدت هستند. به ‌عنوان نمونه تصور کنید، هدف شخصی معروف شدن کسب‌ و کار و برند کاری او در چند سال آینده می‌باشد و این به‌ عنوان یک هدف جزئی برای آن شناخته می‌شود.

حال سوال مطرح‌ شده این است که چگونه می‌توان متوجه شد که اهداف تعیین ‌شده صحیح هستند یا خیر. در برخی موارد در ابتدای راه، اهمیت بسیاری برای هدف‌ها قائل می‌شویم و انگیزه بسیاری برای رسیدن به آن‌ها با برنامه‌ریزی‌های موجود داریم. اما در ادامه، ناامیدی به سراغ ما می‌آید و برنامه‌ریزی‌هایی که برای آن هدف طراحی کرده‌ایم، به هم می‌خورد.

حال برای این‌که بتوان متوجه شد که چگونه هدف‌ گذاری انجام دهید تا بتواند تا انتهای کار نتیجه بهینه‌ای داشته باشد و با فرایند مفیدی رو به رو شود، هدف گذاری Smart به این موضوع کمک خواهد کرد و با توضیح مفصلی که در رابطه با هدف گذاری Smart داریم، می‌توانید جواب این سوالات را در ذهن خود بدهید.

هدف گذاری Smart از کجا آمده‌ است؟

هدف گذاری Smart از کجا آمده‌ است؟
هدف گذاری Smart از کجا آمده‌ است؟

یک فیلسوف آمریکایی به نام آلبرت هاوارد توانست در اواخر قرن نوزدهم کشف کند که اغلب افراد برای این‌که به خواسته‌های خود برسند، با شکست رو به رو می‌شوند. اما مهم‌ترین دلیل شکست آن‌ها عدم هوش نبود. بلکه برای رسیدن به هدف خود تنبلی می‌کردند و آلبرت متوجه ‌شده بود که افراد تمرکز کافی را بر روی اهداف مد نظر خود نمی‌گذارد.

بنابراین نیاز به یک راهکاری داشتند تا بتوانند گام ‌به ‌گام تعیین کنند که خواسته‌های آن‌ها چگونه باشد و انرژی خود را در راستای فعالیت‌های پراکنده هدر ندهند. بنابراین توسط جرج تی دوران در اواخر قرن بیستم، روش هدف گذاری Smart معرفی شد و توانست نظر افراد را جلب کند.

حیطه فعالیت آقای دوران مدیریت شرکتی در واشنگتن بود و توانسته مطالب مفیدی در رابطه با راه‌های هوشمند برای اهداف مدیریتی بنویسد و آن‌ها را منتشر کند. این مطالب همان مقاله‌ی هدف‌ گذاری اسمارت می‌باشد که توانست روش‌های انتخابی جدیدی را با نگاه‌های متفاوت به افراد معرفی کند.

اسم هدف گذاری Smart، یک راهکار غیر معقول به‌نظر نمی‌رسد

اسم هدف گذاری Smart، یک راهکار غیر معقول به‌نظر نمی‌رسد و نیاز به ارائه دادن الگوریتم‌های پیچیده و گسترده نمی‌باشد. این هدف ‌گذاری فقط تعیین می‌کند که هدف شما درست یا اشتباه می‌باشد.

اصولاً تعیین کلمه Smart بنابر حروف آن صورت ‌گرفته است که هر کدام از این حروف می‌تواند اشاره‌ای به یک ویژگی داشته باشند.

ویژگی‌های هدف‌گذاری اسمارت عبارتند از:

  • مشخص  (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  • در دسترس (Achievable or Attainable)
  • مناسب و مرتبط (Relevant)
  • زمان‌دار (Time-based or time bounded)

درک آقای دوران بر این بود که اگر هدف‌های افراد شامل این ۵ ویژگی شود، تمرکز کافی را بر روی خواسته‌های خود دارند و این می‌تواند میزان موفقیت آن‌ها را افزایش دهد.

یک نکته کوچک و حائز اهمیت در راستای هدف گذاری Smart

یک نکته کوچک و حائز اهمیت در راستای هدف گذاری Smart این است که این هدف‌ها غیر قابل ‌انعطاف و ثابت نیستند و می‌توانیم در راستای رسیدن به آن‌ها ویژگی‌هایی که به لیست آن‌ها اضافه می‌شود را تغییر دهیم. به‌ عنوان نمونه، بازبینی و ارزیابی دو خاصیت اصلی هستند که به ‌مرور زمان به هدف گذاری Smart اضافه شده‌اند.

اما در حالت کلی این دو عمل می‌توانند به‌ تنهایی پیاده‌سازی شوند. حال برای این‌که از هدف گذاری Smart استفاده کنیم، نیاز به فعالیت‌های پیچیده نمی‌باشد و بهتر است تا به موضوع اصلی اهداف بپردازید.

پیشنهاد ما بر این است که برای تعیین هدف گذاری Smart قبل ‌از این‌که به مطالعه ادامه این مبحث بپردازید، یک کاغذ و خودکار در اختیار داشته باشید و تلاش کنید که مهم‌ترین اهداف خود را یادداشت کنید تا بعد از مطالعه این مطلب، بررسی‌ها و اصلاحات موجود بر روی اهداف شما صورت بگیرد تا ببینیم که در انتها اهداف شما چه تغییری خواهند کرد.

ویژگی‌های هدف گذاری Smart در چیست؟

ویژگی‌های هدف گذاری Smart در چیست؟
ویژگی‌های هدف گذاری Smart در چیست؟

عنوان کردیم که بر اساس هدف گذاری Smart که به‌ عنوان یک نیاز است، می توان هدفی مشخص، قابل‌ دستیابی مناسب و قابل‌ اندازه‌گیری را تعیین کرد. حال قصد داریم تا به توضیح این موارد بپردازیم و ببینیم اهدافی که شما بر روی کاغذ یادداشت کرده و این ویژگی‌ها را داراست.

مشخص بودن (Specific)

برای ‌این که تعیین کنید تا هدف شما مشخص است، این ۳ هدف را الگوی خود بگیرید.

  • قصد دارم یک سایت بهتر راه‌اندازی کنم.
  • قصد دارم میزان بازدیدکنندگان سایتم را افزایش دهم.
  • قصد دارم میزان بازدیدکنندگان سایتم به ده ‌هزار نفر در طول روز برسد.

حال بین تمامی این هدف‌های موجود، کدام یکی از اهداف به‌ سادگی امکان‌پذیر است؟ حتما می‌دانید که هدف آخر خواسته شما را خیلی واضح‌تر عنوان می‌کند و می‌خواهد که نتیجه کار چنین رقم بخورد. این می‌تواند کار ذهن را راحت‌تر کند و تمامی تمرکز فرد برای رسیدن به اهداف خود را به این سمت ببرد.

پس مهم‌ترین هدفی که هدف گذاری Smart قصد دارد به ما آموزش بدهد، این است که هدف خود را خیلی واضح و مشخص تعیین کنید. یعنی باید در ذهن خود بدانید که انتظار چه چیزی از اهداف خود را دارید و وقتی می‌گوییم که دقیقاً هدف خود را مشخص کنید، بر این مبناست که هدف با جزئیات کامل بیان شود.

برای این‌که بتوانید به درک درستی از جزئیات هدف خود برسید و آن را مشخص کنید، باید چندین سوال از خود در راستای هدف مربوطه بپرسید. این سوالات عبارتند از:

  • قصد دارم که دقیقاً به چه چیزی برسم؟
  • از چه طریق و با چه روشی می‌توانم به این هدف برسم؟
  • آیا فعالیت خود را در جای خاصی باید انجام بدهم؟
  • برای رسیدن به هدف مد نظرم، چه کسی توانایی کمک به من را دارد؟

هنگامی‌که هدف خیلی دقیق و واضح مشخص و تعیین می‌شود، آشفتگی‌های ذهنی برطرف می‌گردد و برنامه‌ریزی‌های درستی برای اهداف صورت می‌گیرد.

بنابراین اگر بخواهیم اهداف اولیه در رابطه با بیشتر شدن بازدید سایت را دقیق‌تر نگاه کنیم، باید بگوییم که شما قصد دارید از طریق تولید محتوا و تبلیغات مناسب، میزان بازدهی سایت خود را به ده‌ هزار نفر برسانید.

پس برای این امر باید از مشاورینی که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت دارند، کمک بگیرید و در آخر می‌توانید تعیین کنید که چه مکان خاصی می‌تواند برای تبلیغات شما مناسب باشد و از بین برنامه‌هایی همانند اینستاگرام، گوگل، تلگرام و یا دیگر موارد یکی را انتخاب کنید.

قابل ‌تشخیص است که وقتی هدف تعیین می‌گردد، به ‌سادگی برنامه‌ریزی‌های موجود برای آن صورت می‌گیرد و این به ‌عنوان مهم‌ترین اصل هدف گذاری Smart شناخته می‌شود.

قابل اندازه‌گیری (Measurable)

هدف‌گذاری باید به‌گونه‌ای تعیین گردد که اندازه‌گیری آن راحت باشد و توسط اندازه‌گیری متوجه شوید که کجای اهدافتان ایستاده‌اید و چند درصد از اهداف خود را عملی کرده‌اید. برای درک بهتر قابلیت اندازه‌گیری در هدف‌ گذاری اسمارت، بهتر است دو هدف زیر را مقایسه کنید.

  • قصد دارم سایت من بیشتر دیده شود.
  • قصد دارم سایت من تا پایان ماه بعدی دارای ده هزار نفر بازدیدکننده باشد.

در وهله اول تعیین‌ شده که هدف دوم به ‌راحتی اندازه‌گیری می‌شود و بعد با چک کردن تعداد بازدید سایت می‌توان به این هدف رسید. به‌ عنوان نمونه اگر تا آخر ماه بازدید سایت به ۶۰۰ نفر برسد، حدوداً ۶۰ درصد از مسیر را طی کرده‌اید و این می‌تواند انرژی مضاعفی را برای شما به وجود بیاورد که چقدر در راستای هدف خود موفق بوده‌اید.

قابل دست یابی (Achievable or Attainable)

قابل دست یابی (Achievable or Attainable)
قابل دست یابی (Achievable or Attainable)

اول از همه فکر کنید که آیا هدف تعیین ‌شده شما قابل‌ دستیابی می‌باشد؟ تصور شما بر این است که زمان کافی یا تخصص و سرمایه لازم را برای این‌که به اهداف خود برسید، دارید؟ اگر هدف مورد نظر شما قابل‌دستیابی نباشد، نمی‌تواند با موفقیت رو به رو شود. البته زود ناامید نشوید.

ذکر کردن این مطلب بدین ‌معنی نیست که شرایط هدف‌های بزرگ و برنامه‌ریزی کارهای غیر ممکن را ندارید. بلکه شما قادر هستید که شخصی بلندپرواز باشید.

اما باید هدفمندی‌های خود را به‌ صورت واقع‌گرایانه انجام بدهید و اول از همه فکر کنید که برای رسیدن به اهداف خود چه منابعی مورد نیاز شما می‌باشد و امکانات مورد نظر و توان‌مندی‌های شما در چه حدی برای انجام این هدف‌ گذاری می‌باشد.

فوت ‌و فن انتخاب هدف‌های بزرگ

فوت ‌و فن انتخاب هدف‌های بزرگ
فوت ‌و فن انتخاب هدف‌های بزرگ

توجه داشته باشید هنگامی‌که حرف از هدف گذاری در کنار هدف‌های بزرگ به میان می‌آید، منظور هدف غیر واقعی و تخیلی نیست. هدف‌های تخیلی که از همان ابتدای امر مشخص می‌شوند که نمی‌توانند موفق شوند. مثلاً اگر تصمیم بگیرید که آخر هفته به کره ماه سفر کنید، این هدفی غیر ممکن است که خیلی رؤیا پردازانه می‌باشد.

منظور ما از انتخاب هدف‌های بزرگ، هدف‌هایی است که بسیار بزرگ هستند، اما رسیدن به آن‌ها ناممکن نیست. ممکن است که در حال حاضر شرایط رسیدن به این هدف را نداشته باشید، اما در آینده با برنامه‌ریزی درست مشتاق هستید که برای رسیدن به آن تلاش کنیم. حال باید با این هدف‌ها چگونه برخورد کرد؟

برای این‌که به هدف‌های بزرگ در هدف گذاری برسید، باید ابتدا آن‌ها را ریز ریز کنید

برای این‌که به هدف‌های بزرگ در هدف گذاری برسید، باید ابتدا آن‌ها را ریز ریز کنید و به هدف‌های کوچک‌تری تبدیل کنید. به دلیل این‌که دستیابی به هدف‌های کوچک‌تر امری امکان‌پذیر است و می‌توانید برنامه‌ریزی برای این هدف‌ها داشته باشید. سپس وقتی‌که به هدف مد نظر رسیدید، برای خود جشن بگیرید تا مرحله به مرحله به هدف بزرگ‌تر دست پیدا کنید.

حتما می‌دانید که برای دست یافتن به یک هدف بزرگ باید قدم‌ها و گام‌های کوچکی را برداشت. یک نکته مثبت برای این اهداف این است که با رسیدن به هر هدفی کوچک‌تر، احساس پیشرفت بیشتری دارید و این پیشرفت انگیزه شما را برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر بیشتر خواهد کرد.

برای این‌که هدف‌گذاری بزرگ‌تر در ذهن شما بهتر شکل بگیرد، مثالی برای شما داریم. تصور کنید؛ هدف دارید، قهرمان جهان در یک رشته ورزشی باشید. اما به ‌تازگی در کلاس مربوط به آن رشته ثبت‌نام کرده‌اید.

این یک مسیر طولانی برای شما به وجود می‌آورد و ممکن است انگیزه خود را در این مسیر از دست بدهید.

بنابراین می‌توانید هدف‌های کوچک‌تری برای رسیدن به هدف‌های بزرگ‌تر داشته باشید. به‌ عنوان نمونه تعیین کنید:

  • هدف اول: کلاس‌های آموزشی خود را به اتمام برسانید.
  • هدف دوم: مقام قهرمانی مسابقات استانی را کسب کنید.
  • هدف سوم: مقام قهرمانی کشور را کسب کنید.
  • هدف چهارم: مقام قهرمانی جهان را به دست بیاورید.

حال متوجه شدید که تمامی این هدف‌های کوچک می‌تواند، قدم مؤثری برای رسیدن به هدف بزرگ‌تر باشد و در نهایت رسیدن به اهداف بزرگ را غیر ممکن نمی‌کند. هنگامی‌که اهداف ریزتر می‌شوند، ناخودآگاه شما همه‌چیز را مرتب می‌داند و دیگر روزی چند بار وضعیت خود را با هدف آخری قیاس نمی‌کند و در این راه ناامیدی به سراغ شما نمی‌آید، بلکه پله به پله می‌توانید هدف قبلی را با بعدی قیاس کنید.

مناسب و مرتبط (Relevant)

بهتر است هنگامی‌که تعیین هدف می‌کنید، آن هدف با دیگر اهداف شما ارتباط داشته باشد. بنابراین باید دقت داشته باشید که هدف ‌گذاری شما بنا بر شخصیت، روحیات و نیاز شما باشد. برای این‌که این موضوع را بهتر درک کنید، باید بدانید که چگونه و چرا باید این هدف را به اتمام برسانید.

بنابراین از خود سوال کنید که آیا این هدف گذاری همان چیزی است که نیاز مرا برآورده می‌کند؟ در ذهن خود تصور کنید که هدف شما محقق شده ‌است، آیا این می‌تواند شرایط شما را تغییر دهد و باعث خوشحالی و خرسندی شما شود یا بنا بر سلیقه دیگران قصد انجام این هدف را دارید و تصمیم گرفته‌اید که آن را به اتمام برسانید؟

پرسیدن این سوالات از شما تعیین می‌کند که ارتباط این هدف با شخصیت و روحیات شما چگونه می‌باشد و آیا علاقه‌مند به قدم برداشتن در این هدف گذاری Smart هستید؟

به ‌عنوان نمونه تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی دارید و هدف شما بر این است تا با تغییر افزایش بازدید ده‌ درصدی رو به‌ رو شوید. اول از همه از خود بپرسید که این کار به باعث چه سودی می‌شود؟

اگر مردم به این سایت بیشتر سر بزنند و افزایش بازدید داشته باشند، محصولات آن نیز به نسبت به کاربران بیشتری نمایش داده می‌شود و باعث بیشتر شدن میزان فروش محصولات می‌گردد.

تمامی این موارد در هدف فرد می‌تواند موفقیت کاری را برای او به دنبال داشته باشد. پس این هدف ‌گذاری درست و بجاست و با روحیات و اهداف فروشگاه همخوانی لازم را دارد.

زمان ‌دار (Time-based or Time bounded)

حتما شنیده‌اید که می‌گویند اهداف به ‌اندازه‌ی زمانی ‌که دارید، به طول می‌انجامد. برای همین اگر قصد دارید که برای رسیدن به اهداف خود خسته نشوید، برای آن زمان تعیین کنید.

شاید تصور کنید، برای هر هدف و کار به چه زمانی نیاز می‌باشد؟ برای‌این که تعیین کنید زمان مد نظر چقدر باشد، باید عاقلانه رفتار کنید و برنامه‌ریزی‌های خود را خیلی باز و گسترده انجام ندهید.

به دلیل این‌که وقت طلا می‌باشد. زمان بندی خیلی فشرده که نتوانید از پس اهداف مد نظر برآیید و مجبور شوید تا فعالیت‌های دیگر خود را به تعویق بیندازید، بدقولی به حساب می­ آید.

  • من قصد دارم که سایتم ۱۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد.
  • من قصد دارم، سایتم تا انتهای این ماه 100 هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد.

وقتی‌که دومین هدف تعیین می‌گردد، زمان تعیین ‌شده‌ای برای آن ذکر شده ‌است. پس اگر قصد تبلیغات در دیگر برنامه‌های فضای مجازی را دارید، باید خدمات خود را تا این مدت ‌زمان انجام بدهید تا در این بازه زمانی بتوانید به اهداف خود برسید.

کلام آخر

کلام آخر
کلام آخر

مطالب فوق تعیین‌کننده هدف گذاری Smart بود. جزء به ‌جزء و ریز به ریز از تمامی ویژگی‌های منحصر به ‌فرد آن برای شما گفتیم. در راستای هدف گذاری Smart نباید از تغییر دادن اهداف خود بترسید و هیچ‌گاه فراموش نکنید که هدف گذاری Smart مانند تمامی چیزها در دنیا می‌تواند متغیر باشد. پس اهداف مد نظر خود را در بازه‌های زمانی بازبینی کنید.

هر چه که از طریق هدف گذاری Smart جلوتر می‌روید، می‌توانید واکنش‌های دیگران را دریافت کنید و در صورت لزوم، هدف‌های خود را اصلاح کنید. به ‌مرور زمان خواسته‌های افراد و شرایط اطراف تغییر می‌کند که این باعث تغییر دادن هدف گذاری Smart می‌گردد.

به ‌عنوان نمونه اگر مساله‌ای در ۲ سال پیش هدف اصلی شما بوده ‌است، نمی‌تواند با دو عمل بازبینی و ارزیابی به ‌عنوان هدف گذاری Smart شناخته شود و هم‌اکنون نیز به‌ عنوان هدف اصلی شما باشد.

در حالت کلی اگر ویژگی‌های منحصر به‌ فرد هدف ‌گذاری را تعیین کنید، می‌توانید به اهداف دلخواه خود برسید و در این مسیر موفق باشید. امیدواریم که نکات ارزنده‌ای که در این مطلب ذکر کردیم، برای شما کارآمد و مفید بوده باشد.

پیمان امیدی ✔️

پیمان امیدی ✔️

ما در تیم هشت ،نویسنده و مدرس مهارت های فردی هستیم و قصد داریم در این وب سایت مطالب کاربردی در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.با بهبود مهارت های خودتان،زندگی تان را لذت بخش کنید...
  • پیمان امیدی ✔️
  • ژوئن 24, 2021
  • 10:13 ب.ظ
  • One Comment
Prevقبلیجملات تاکیدی ثروت
بعدیبیزینس کوچینگ چیست؟Next

یک پاسخ

  1. توکلی گفت:
    در 10:34

    سلام ممنون از سایت خوبتون جالبه که الان همه چی مجازیه طرف سایت زده لوله بازکنی برچسب و سفارش چاه بازکنی رو هم اینترنتی میگیره! نظر من به شخصه اینه که اینترنت و فضای مجازی خیلی کارمونو راحت و سریع کرده و باعث شده بتونیم توی زمانمونم صرفه جویی کنیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحات مهم

  • مقالات
  • معرفی کتاب
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پشتیبانی
  • ارتباط با ما
ذهن خلاق لوگو

آشنایی با ذهن خلاق

سایت ذهن خلاق با چهار سال سابقه به علاقه مندان کمک میکند با یادگیری مهارت های فردی, زندگی بهتری را خلق کنند.
کار اصلی ما آموزش توسعه فردی و ارتباطی است.