گوش دادن موثر

گوش دادن موثر

گوش دادن موثر یکی از مهارت های اصلی در برقراری ارتباط با دیگران است.برای گوش دادن موثر اصول و روش هایی وجود دارد که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم.ولی قبل از اینکه به موضوع اصلی مورد بحث خودمان بپردازیم می خواهم به این نکته اشاره کنم که چه فرقی بین گوش دادن و شنیدن وجود دارد.

شنیدن فقط مربوط به چیز هایی می شود که ما گوش می کنیم مثلا نحوه بیان،صدا شخص و…. ولی گوش دادن شامل توجه دقیق و کامل به پیام های کلامی و غیر کلامی که شخص مقابلمان انتقال می دهد،است.

با این حساب می بینیم که شنیدن کار خیلی آسانی است ولی گوش دادن یک مهارت است و برای اینکه به این مهارت دست پیدا کنیم ابتدا باید اصول گوش دادن موثر را بدانیم و بعدا آنقدر تمرین کنیم تا به مهارت های ما تبدیل شود.

 توقف صحبت ممنوع!

اگر قرار بود ما بیشتر از آنکه گوش بدهیم،صحبت کنیم،الان به جای داشتن یک زبان،دو زبان داشتیم.

اولین اصول در رابطه با گوش دادن موثر این است که به هیچ وجه صحبت طرف مقابلمان را قطع نکنیم و اجازه بدهیم صحبت خودش را انجام بدهد.

در این زمنیه ما مهارت بسیار بالایی داریم و به روش های مختلف همیشه سعی می کنیم که صجبت طرف مقابلمان را قطع کنیم مثلا حدس می زنیم که می خواهد چه بگوید،یا تجربه خودمان را در آن زمینه بیان می کنیم و یا می گوییم که منظورت رو فهمیدم که می خوای چی بگی!!

اگر رابطه برای شما بسیار مهم است،تنها کاری که باید انجام بدهید،این است که ساکت بمانید و با دقت به حرف هایش گوش کنید.

 

 

بازی گوشی ممنوع!

شاید برای تان خنده دار بیاید که چرا من عنوان بازی گوشی را برای دومین اصل گوش دادن موثر انتخاب کردم.خب اجازه دهید در این رابطه بیشتر برای شما توضیح بدهم.

ذهن انسان نمی تواند مدت زمان زیادی روی یک چیز متمرکز بماند.و به خاطر همین ما نمی توانیم به مدت طولانی روی حرف های شخص مقابلمان تمرکز کنیم و در پی این اتفاقات ما به روش های مختلفی بازی گوشی می کنیم.

مثلا موبایل خودمان را چک می کنیم یا به در و دیوار نگاه می کنیم،یا با شخص دیگری احوال پرسی می کنیم و …

و بازی گوشی های ما هم می تواند از طریق ذهنی نیز باشد مثلا با خودتان فکر می کنید که فردا می خواید چه کاری انجام بدهید،یا نهار چی خوردید و… یعنی تمام فکر های مختلف وارد ذهن شما می شوند.و تنها کاری که انجام نمی دهید این است که به حرف طرف مقابلمان گوش نمی دهیم.

خب راهکار چیست؟

کاری که شما باید انجام بدهید این است که توجه کامل خودتان را به پیام هایی که طرف مقابل انتقال می دهد تمرکز کنید.این کار در ابتدا ممکن است برای شما بسیار سخت باشد ولی اگر به دفعات مختلفی این اعمال را تکرار کنید،دیگر به آن عادت خواهید کرد.

همدلی کردن

بهتر است دیدگاه طرف مقابل‌تان را بفهمید و به قضایا از دید او نگاه کنید. دیدگاه‌هایی را که از قبل برای خودتان ساخته‌اید کنار بگذارید و با ذهنیت باز وارد مکالمه شوید تا بیشتر بتوانید با گوینده ابراز همدلی کنید. چنانچه چیزی گفته شد که خلاف نظر شما بود، اندکی به خودتان فرصت دهید تا بتوانید به یک استدلال محکم در جهت اثبات مخالفت‌تان دست پیدا کنید. در هر صورت به یاد داشته باشید که با دیدگاه‌ها و نظرات دیگران با ذهنیت بسته مواجه نشوید.

 

 

لپ کلامش را پیدا کنید

یکی از مهمترین اصول در رابطه با گوش دادن موثر این است که خلاصه حرف های شخص گوینده را در دو جمله در آخر برایش باز گو کنید.

وقتی که خلاصه کلام را برای شخص گوینده باز گو می کنیم چندین اتفاق می افتد:

اولین اتفاق این است که شخص می فهمد که چقدر به صحبت هایش گوش دادیم و توجه کردیم و خیالش راحت خواهد بود که منظورش را کاملا بیان کرده است.

دوم این که شخص پی می برد که چقدر برای ما مهم و با اهمیت است و این باعث می شود که ارتباط قوی تر شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *