بدون داشتن برنامه ریزی مناسب نمی توان به اهداف خود رسید.برای رسیدن به هدف باید قدم هایی را برداشت تا بتوان به مقصدی که مد نظر خودمان است برسیم.همان طور که هنگام راه رفتن قدم هایی بر میداریم تا به مقصد خود برسیم،برای رسیدن به هدف نیز گام هایی را باید برداشت.گام هایی که ما را به هدف برساند نه گام های که ما را دور کند.

اولین راه برای شناسایی گام های درست،الگو برداری از رفتارها و عملکرد های افرادی که قبلا به هدف مورد نظر ما رسیده اند.این کار را میتوان از طریق پرسیدن از شخص مورد نظر و یا تحقیق  کردن از آن میتوان به راه هایی که رفته رسید.

دومین راه هم این است که بارش فکری را انجام دهیم و از خود ودیگران سوال هایی بپرسیم که به ما در رسیدن به هدف کمک کند.مثلا سوال هایی از این دست که چه کارهایی لازم است انجام بدهم تا به این اهداف برسم؟

تمام راه کارهایی را که به ذهنتان می آید  را بنویسید و چگونگی انجام آنها اصلا فکر نکنید.

 

تمرین:.چه کارهایی لازم است انجام بدهید تا به هدف مورد نظرتان برسید؟

 

مقاله پیشنهادی:راز قانون جذب چیست؟

 

برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف به سبک آیزنهاور

 

آیزنهاور (رئیس جمهور سابق آمریکا) در جریان یک سخنرانی مطلب جالبی را بیان کرد :مسائل دو نوع هستند فوری ها و مهم ها.فوری ها مهم نیستند و مهم ها هم هیچگاه فوری نیستند.

با این سخن آیزنهاور می توان به این نتیجه رسید که مدیریت کار ها و زمان ،به معنی انجام دادن همه ی کارها نسیت بلکه به معنی انجام دادن موثر کارهاست،یعنی زمان خود را صرف کارهای مهم اختصاص بدهیم و همیشه کارهای فوری را انجام ندهیم.

کارهای مهم کارهایی هستند که با انجام دادن آنها به اهداف خود می رسیم.

کارهای فوری کارهایی هستند که باید در همین الان انجام شود و معمولا باعث می شود دیگران به اهداف خود برسید.(مثلا اینکه مادرت می گوید:همین الان برو سر کوچه یک کیلو سبزی بخر،از اونجا هم برگشتنی چند تا نان بگیر بیا)

بر این اساس ما باید کار های خود را به صورت اگاهانه صرف کارهای مهم بکنیم و نه فقط کارهای فوری و ضروری.کارهای مهم نتایجی دارند که ما را به اهداف خود می رسانند و کارهای فوری و ضروری معمولا به تحقق اهداف دیگران مربوط می شود.

 

 

 

اولویت بندی کار ها برای رسیدن به اهداف

 

تمام کارهای لازم را که برای رسیدن به اهدافتان را نوشتید را اولیت بندی بکنید.تا بدانید که کدام کارها را باید در ابتدا انجام دهید و کدام کارهای را در انتها انجام دهید تا بتوانید به خواسته ی خود برسید.اگر در اولیت بندی کارها دچار ضعف هستید و نمی دانید که کدام هارا در اول و کدام هارا بعدا انجام بدهید این میتواند برای شما یک زنگ خطر محسوب شود.چون در اثر اشتباه در اولیت بندی ممکن است زمان خود را از دست بدهید و آن نتیجه ایی که خواهان آن هستید را به دست نیاورید.

برای مثال اگر شما در اولیت بندی انخاب رشته  کنکور دچار اشتباه شوید با این وجود که رتبه ی خوبی را کسب کرده اید اما در اثر اشتباه در انتخاب رشته و اولویت بندی ممکن است شما با قبول نشوید و یا در شته ایی که علاقه ندارید قول شوید.

 

مقاله پیشنهادی:چگونه روحیه خود را همیشه عالی نگه داریم؟

 

کمال طلب نیاشید

کمال طلبی یعنی انجام کارها برای اولین بار به نحو احسن.مثل این می ماند که ما بخواهیم بدون طی کردن پله ها به آخر برسیم.کمال طلبی در مدیریت زمان نیز وجود دارد مثلا اگر تمام کارهای تان را برنامه ریزی کرده اید و همه ی آنها را  اولویت  بندی کرده اید ولی فکر  بکنید که باید تمام آنها را در همان روز به پایاین برسانید و این عملا غیر ممکن است. بر همین اساس برایان تریسی حرف جالبی را می زند و میگوید: شما هیچ وقت برای انجام همه ی کارها وقت ندارید ولی برای انجام کارهای مهم همیشه وقت هست.

 اگر در دوران کودکی وقتی که میخواستیم راه رفتن را بیاموزیم با خود اینگونه فکر می کردیم که من بدون افتادن باید راه بروم.با این طرز فکر می شد که ما راه رفتن را بیاموزیم؟ یا هنگام سخن گفتن اگر این فکر را داشتیم  که بدون هیچ گونه طبق زدنی  باید برای اولین بار خوب صحبت کنم ایا شما میتوانستید الان خوب صحبت کنید؟

 بسیاری از ما اهداف خوبی داریم و به این دلیل شروع نمی کنیم که میخواهیم از اول بهترین باشیم و الان خودمان را با چند سال بعد دیگری مقایسه می کنیم.آیا فکر میکنید سخنران های برتر ایران  در اوایل کارشون بهترین بودند؟ قطعا خیر! آنها با تلاش و پشتکاری که داشتند توانسته اند به یکی از بهترین سخنرانان تبدیل بشوند.

 

 

 

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *