در پادکست بهینه سازی تصمیمات روزانه شما یاد می گیرید چطور تصمیمات روزانه خودمان را بهینه تر و ساده تر بکنیم تا به صورت خودکار و ساده تر بتوانیم به برنامه های خود پایبند باشیم و به اهداف خود برسیم؟
کل زندگی ما نتایج انتخاب ها و تصمیم هایی است که تا به الان گرفتیم و اگر می خواهیم که نتایجی زندگی مان را تغییر بدهیم باید انتخاب ها و تصمیمات متفاوت تر و بهتری داشته باشیم!
پادکست بهینه سازی تصمیمات روزانه
متن پادکست بهینه سازی تصمیمات روزانه
سلام عرض می کنم به همراهان عزیز وبسایت ذهن خلاق و امیداورم که حالتون عالی باشه و هر کجا که هستید پر از انرژی مثبت باشید.
من میلاد علیزاده هستم نویسنده کتاب در مسیر خوشبختی و مدرس رشد فردی و توی پادکست 5 ام از سری پادکست های آموزش توسعه فردی قصد داریم در مورد بهینه سازی تصمیمات روزانه صحبت بکنیم که چطور می توانیم تصمیمات درست تر و ساده تری را بگیریم!
تصمیمات روزمره ما توسط مجیط و جهان پیرامون ما شکل می گیرد و این مثال حوب توجه بکنید.
ممکن است شما تصور بکنید که مردم محصولات رو به خاطر خودشان یا به خاطر نیازی که دارند خریداری می کنند،اما حقیقت این است که ما غالبا نه همیشه محصولات رو به خاطر مکانی که اون محصولات در اونجا قرار دارند،خریداری می کنیم.به عنوان مثال،کالاهایی که در قفسه های فروشگاه که در سطح چشم قرار دارند،بیشتر از کالاهایی که در قفسه هایی که کمتر دیده می شوند،خریداری می شوند
نکته مهم اینجاست،خوب دقت بکنید!
چیزی باید در سطح چشم در قفسه قرار بگیرد.چیزی باید انتخاب پیش فرض باشد.چیزی باید گزینه ای باشد که بیشترین چشم انداز و برچستگی را داشته باشد.این امر نه تنها در فروشگاه ها،بلکه تقریبا در همه زمینه های زندگی ما صادق است.در دفتر کار،آشپزخانه،اتاق نشمین و در همه جا یکسری انتخاب های پیش فرض وجود دارد!
بحث اصلی من اینه که اگر در زندگی خود تصمیمات پیش فرض طراحی بکنید زندگی بهتری خواهید داشت ولی اگر محیط اطراف شما چیزی به شما تخویل بدهد بدون اینکه در مورد آن فکر بکنید و چشم بسته آن را بپذیرید،در این صورت زندگی بدی را تجربه خواهید کرد!
درست است که بیشتر ما در هر لحظه آزادی انتخاب گسترده تری داریم،اما اغلب بر اساس محیطی که در آن قرار داریم،تصمیم میگیریم!
خب بیایید این موضوع رو بیشتر باز بکنیم و ببینیم که چطور می تونیم انتخاب های پیش فرض بهتری داشته باشیم:
به عنوان مثال،من می تونستم در زمانی که محتوای این پادکست رو آماده می کردم،در کنار نوشابه قرار بدم اما با این وجود در پشت میزم نشستم و یک لیوان آب در کنار خودم دارم.هیچ نوشابه یا نوشیدنی مضر در جلو چشم من نیست.گرچه من توانایی بلند شدن و رفتن به سمت فروشگاه محله و خرید نوشابه رو دارم،اما احتمالا این کار رو نخواهم کرد چون با گزینه های راحتری اخاطه شده ایم یعنی نوشیدن آب.در این حالت نوشیدن یک جرعه آب تصمیم پیش فرض،یک تصمیم آسان است!
الان در نظر بگیرید که تصمیمات پیش فرض شما در طول زندگی شخصی و شغلی شما چگونه طراحی می شود!
به عنوان مثال:
اگر با تلفن در کنار تخت خود می خوابید ، بررسی رسانه های اجتماعی و ایمیل به محض بیدار شدن احتمالاً تصمیم پیش فرض است.
اگر وارد منزل خودتون می شید و مبل رو به تلویزیون باشند ، تماشای تلویزیون به عنوان تصمیم پیش فرض انتخاب می شود.
البته پیش فرض ها نیز می توانند مثبت باشند.
اگر در محل کار خود یک دمبل در کنار میز خود نگه دارید ، تصمیم گیری پیش فرض احتمالاً ورزش کردن با اون دمبل ها خواهد بود!
اگر در طول روز یک بطری آب همراه خود داشته باشید ، تصمیم گیری پیش فرض احتمالاً نوشیدن آب به جای نوشابه است.
اگر نخ دندان را در مکانی قابل مشاهده (مانند کنار مسواک خود) قرار دهید ، احتمالاً نخ دندان تصمیم گیری پیش فرض است.
محققان تأثیری را که پیش فرض های محیطی می توانند در تصمیم گیری ما داشته باشند به عنوان معماری انتخاب یاد می کنند . درک این نکته مهم است که شما می توانید معمار انتخاب خود باشید. می توانید به صورت پیش فرض طراحی کنید.
3استراتژی بهینه سازی تصمیمات روزانه
1.پاکسازی و ساده سازی همه چیز
تمرکز روی سیگنال،هنگامی که دائماً توسط نویز احاطه شده اید دشوار است. هنگامی که آشپزخانه شما با غذای بی ارزش پر شود ، خوردن غذای سالم دشوارتر است. وقتی 10 مرورگر در مرورگر خود باز کنید ، تمرکز بر خواندن یک مقاله دشوارتر است. وقتی در افسانه چند وظیفه ای قرار گرفتید ، انجام مهمترین وظیفه دشوارتر است .
پس کاری که باید بکنید گزینه های اضافی و مضر رو حذف بکنید.
2.نشانه های بصری ایجاد بکنید.
در سوپرمارکت ، قرار دادن وسایل روی قفسه ها در سطح چشم باعث می شود که آنها دید بیشتری داشته باشند و احتمال خرید آنها بیشتر است. در خارج از سوپرمارکت ، می توانید از نشانه های بصری مانند تیک زدن اقدامات روی کاغذ یا هر چیز بضری دیگری که اقدامات شما را در مسیر درست تحریک بکند و به شما نشان بدهد!
3.انصراف در مقابل انتخاب کردن
به عنوان مثال ، در حالی که امروز احساس انگیزه می کنید ، می توانید جلسه بدنسازی خود را برای هفته آینده برنامه ریزی کنید. وقتی شما در زمان موعد می خواهید از انتخاب خود صرف نظر بکنید ، باید انصراف را توجیه کنید تا اینکه خود را برای انتخاب ورزش و بدنسازی توجیه بکنید.
طراحی به صورت پیش فرض به یک پیش فرض بسیار ساده برمی گردد: محیط خود را تغییر دهید تا رفتارهای خوب راحت تر و رفتارهای بد سخت تر شود.
انتخاب های پیش فرض ذاتاً بد نیستند ، اما کل جهان با هدف شما طراحی نشده است. در حقیقت ، بسیاری از شرکت ها اهدافی دارند که مستقیماً با اهداف شما رقابت می کنند (ممکن است یک شرکت غذایی بخواهد کیسه چیپس آنها را بخرید ، در حالی که می خواهید وزن کم کنید). به همین دلیل ، باید مواظب باشید که هر پیش فرضی را نپذیرید! همه چیز را زیر سوال ببرید. شما باید محیط خود را تغییر دهید ، تغییر دهید و تغییر دهید تا زمانی که با خواسته های شما از زندگی مطابقت داشته باشد.
خب،به پایان پنجمین پادکست آموزشی ذهن خلاق رسیدیم و اگر این پادکست برای شما مفید بود حتما با دیگران هم به اشتراک بگذارید و همانطور که می دونید،آدرس وبسایت ما به نشانی ذهن خلاق دات آی ار هست و انستاگرام ما هم به نشانی ذهن خلاق دات آی ار هست و شما می تونید که با فالو کردن ایسنتاگرام ما هر رو نکات آموزشی جدید و جذابی رو دریافت بکنید.
از اینکه تا پایان این پادکست با ما بودید از شما بسیار متشکرم!