اقدام نهایی بهره وری چیست؟ انجام ندادن کاری همیشه سریعتر از انجام آن خواهد بود. این عبارت مرا به یاد این جمله قدیمی برنامه نویسی کامپیوتر می اندازد: “به یاد داشته باشید که هیچ کدی سریعتر از هیچ کد دیگری وجود ندارد.”
همین فلسفه در زمینه های دیگر زندگی نیز صدق می کند. به عنوان مثال ، هیچ جلسه ای وجود ندارد که سریعتر از نداشتن جلسه باشد.
این بدان معنا نیست که شما هرگز نباید در جلسه دیگری شرکت کنید ، اما حقیقت این است که ما به بسیاری از کارهایی که نمی خواهیم انجام دهیم بله می گوییم. جلسات زیادی برگزار می شود که نیازی به برگزاری آنها نیست. کدهای زیادی نوشته شده است که می تواند حذف شود.
در طول روز مردم از شما می خواهند کاری انجام دهید و شما فقط پاسخ می دهید ، “بله”. سه روز بعد ، شما بیش از حد در لیست کارهای خود غرق می شوید. ما در آینده از تعهدات خود ناامید می شویم حتی اگر در وهله اول فردی بودیم که به آنها بله گفتیم.
این موارد آیا ارزش انجام دادن دارد؟بسیاری از آنها اینگونه نیستند و یک نه ساده می تواند از هر کاری که یک فرد برای کارآمدی بیشتر انجام می دهد،مفید تر باشد.پس اقدام نهایی بهره وری ،نه گفتن است!
اما اگر فواید نه گفتن خیلی واضح است ، پس چرا اینقدر بله می گوییم؟
چرا بله می گوییم؟
نه گفتن به افرادی مانند همکار،همسر،خانواده و دوستان بسیار دشوار است،چون ما آنها را دوست داریم و می خواهیم که از آنها حمایت کنیم و همچنین همکاری کردن با دیگران یکی از عناصر مهم زندگی است.(لازم به ذکر است که ما اغلب به کمک آنها نیز نیاز داریم.)
به همین دلیل اکثر اوقات ما نمی توانیم به درخواست های دیگران نه بگوییم.چون می خواهیم به دیگران لطف کنیم و دست آنها را بگیریم تا از این طریق بتوانیم ارتباط خودمان را با آنها بهتر و عمیق تر کنیم.
اما بعد از اینکه این موارد را محاسبه کنیم،به نظر می رسد که بسیاری از ما هنوز در مدیریت بین بله و نه،کار ضعیفی انجام می دهیم.ما خود را بیش از حد به چیزهایی متعهد می کنیم که به طور معنی داری باعث بهبود یا حمایت از اطرافیان نمی شود و مطمئنا زندگی خودمان را نیز بهبود نمی بخشد!
شاید یکی از ضعف های ما در بله یا نه گفتن،این باشد که تفاوت بین بله و نه را به خوبی درک نکرده ایم!
تفاوت بین بله و نه گفتن
کلمات “بله” و “نه” در مقایسه با یکدیگر اغلب مورد استفاده قرار می گیرند به طوری که احساس می شود وزن آنها در مکالمه برابر است. در واقع ، آنها فقط از نظر معنا مخالف نیستند ، بلکه از نظر تعهد کاملاً متفاوت هستند.
وقتی نه می گویید ، فقط به یک گزینه نه می گویید . وقتی بله می گویید ، به هر گزینه دیگری نه می گویید!
تیم هارفورد که یک اقتصاددان است،اظهار می کند:”هر زمان که ما به یک درخواست بله می گوییم ، ما همچنین به هر چیز دیگری که ممکن است با گذشت زمان انجام دهیم نه می گوییم.” هنگامی که به کاری متعهد شدید ، قبلاً تصمیم گرفته اید که چطور آن زمان را در آینده صرف کنید.
به عبارت دیگر ، نه گفتن باعث صرفه جویی در وقت شما در آینده می شود. بله گفتن در آینده وقت شما را می گیرد. نه گفتن نوعی اعتبار زمانی است. شما توانایی صرف وقت آینده خود را به هر صورتی که بخواهید حفظ می کنید. بله نوعی بدهی به زمان است. شما باید در مقطعی تعهد خود را پس دهید.
نه تصمیم نیست بله یک مسئولیت است.
نقش نه گفتن چیست؟
نه گفتن گاهی اوقات به عنوان یک کار کار لاکچری تلقی می شود که فقط قدرتمندان می توانند از پس آن برآیند. و این درست است: وقتی می توانید دوباره به شبکه ایمنی تأمین شده توسط نیرو ، پول و اقتدار برگردید ، رد فرصت ها آسان تر است. اما این نیز درست است که نه گفتن صرفاً امتیازی نیست که برای افراد موفق در بین ما محفوظ است. همچنین این یک استراتژی است که می تواند به موفقیت شما کمک کند.
نه گفتن یک مهارت مهم برای پیشرفت در هر مرحله از حرفه شما است زیرا مهمترین سرمایه زندگی را حفظ می کند: یعنی وقت با ارزشمند خود را. همانطور که سرمایه گذار پدرو سورنتینو گفت ، “اگر از وقت خود مراقبت نکنید ، مردم آن را از شما می دزدند.”
شما باید به هر آن چیزی که شما را به سمت اهداف خود نمی رساند ، نه بگویید. باید به حواس پرتی نه بگویید.
باید به دوستانی که وقت شما را می گیرند،نه بگویید.باید به اطلاعاتی که به درد شما نمی خورند،نه بگویید!
هیچ کس بهتر از استیو جابز این ایده را مجسم نکرد ، که گفت ، “مردم فکر می کنند تمرکز یعنی بله گفتن چیزی که باید روی آن تمرکز کنید. اما این اصلاً معنای آن نیست. این یعنی نه گفتن به صد ایده خوب دیگر که وجود دارد. شما باید با دقت انتخاب کنید. “
نه گفتن خود را ارتقا دهید!
با گذشت زمان ، با ادامه پیشرفت و موفقیت ، استراتژی شما باید تغییر کند.
با موفقیت بیشتر هزینه فرصت ها و موفقیت های شما افزایش می یابد. در ابتدا ، شما فقط حواس پرتی های آشکار را از بین می برید و بقیه موارد را کشف می کنید. همانطور که مهارت های شما ارتقا می یابد و یاد می گیرید که چه عواملی موثر نیستند را جدا کنید.باید بطور مداوم نه های بیشتری به موارد مختلف بگویید.
به عبارت دیگر ، باید “نه” های خود را به مرور ارتقا دهید.
به روزرسانی نه به این معنی نیست که هرگز بله نخواهید گفت.به نقل از سرمایه گذار برنت بشور ، “نه گفتن بسیار قدرتمند است زیرا فرصت بله گفتن را حفظ می کند.”
به نظر می رسد اقدام نهایی بهره وری چیزی در حدود این باشد: اگر بتوانید یاد بگیرید که به حواس پرتی های بد نه بگویید ، در نهایت این حق را خواهید داشت که به فرصت های خوب بله بگویید.
چگونه نه بگویم؟
احتمالاً بسیاری از ما در گفتن بله خیلی سریع و نه گفتن خیلی کند هستیم. ارزش این را دارد که از خود بپرسید در کجای آن طیف قرار دارید؟
اگر در نه گفتن مشکل دارید ، ممکن است استراتژی زیر که توسط تیم هارفورد ، اقتصاددان انگلیسی که قبلاً به آن اشاره کردم ، مفید باشد.
او می نویسد ، “یک ترفند این است که بپرسیم ،” اگر امروز مجبور به این کار بودم ، آیا با آن موافقت می کردم؟ ” این یک قاعده کلی بدی نیست ، زیرا هر تعهد در آینده ، هر چقدر هم که دور باشد ، در نهایت به یک مشکل قریب الوقوع تبدیل خواهد شد. “
اگر فرصت به اندازه کافی مهیج باشد و هر کاری را که اکنون انجام می دهید رها کنید ، بله. اگر اینگونه نیست ، شاید شما باید دوبار فکر کنید.
این روش مشابه روش شناخته شده از درک سیورز است که می گوید: اگر کسی از شما خواست کاری انجام دهید و اولین واکنش شما “جهنم بله!” است ، آن را انجام دهید. اگر شما را به هیجان نمی آورد ، پس نه بگویید.
یادآوری دوباره لازم نیست که هر وقت با تصمیمی روبرو شدید این سوالات را از خود بپرسید ، اما باز هم تمرین مفیدی است که باید هر از گاهی دوباره مرور کنید. نه گفتن می تواند دشوار باشد ، اما اغلب راحت تر از گزینه دیگر است. همانطور که نویسنده مایک داریانو اشاره کرده است ، “اجتناب از تعهدات راحت تر از تعهدات است. نه گفتن شما را به سمت پایان راحت تر این طیف سوق می دهد. “
پس یادمان باشد که اقدام نهایی بهره وری در نه گفتن به چیزهایی است که ما را به سمت اهداف خود نمی رساند و باید این مهارت را به اندازه کافی تمرین کنیم تا بتوانیم به درجه استادی در نه گفتن برسیم!
فیلم برنامه ریزی و مدیریت زمان
چگونه با برنامه ریزی و مدیریت زمان اصولی یک نظم اساسی و پایدار به زندگی و کسب و کار خودمان بدهیم؟
