ذهن خلاق لوگو

دنیا برای من پر از فراوانیست و به لطف خدا آن قدر قوی هستم که کسی نمی تواند به من هیچ ضربه ای بزند یا آسیبی برساند.

  • ذهن خلاق
  • مقالات
    • هدفگذاری حرفه ای
    • مدیریت زمان
    • مدیریت افکار و باورها
    • رفع اهمال کاری و تنبلی
    • مدیریت زندگی
    • مدیریت انگیزه
    • مدیریت عادت ها
    • مهارت های ارتباطی
    • اعتماد به نفس
    • معرفی کتاب
  • محصولات
  • درباره ما
Menu
  • ذهن خلاق
  • مقالات
    • هدفگذاری حرفه ای
    • مدیریت زمان
    • مدیریت افکار و باورها
    • رفع اهمال کاری و تنبلی
    • مدیریت زندگی
    • مدیریت انگیزه
    • مدیریت عادت ها
    • مهارت های ارتباطی
    • اعتماد به نفس
    • معرفی کتاب
  • محصولات
  • درباره ما

اهمیت مدیریت زمان در دنیای امروزی

اهمیت مدیریت زمان در دنیای امروزی

عناوین پیشنهادی

اهمیت مدیریت زمان در دنیای امروزی

 

تقریبا همین الان 80 میلیارد انسان زیر خاک هستند،اما نکته قابل تامل این است که فقط تعداد محدودی از این افراد ماندگار شده اند و یک اثر خوب از خودشان در این دنیا به جا گذاشته اند،افرادی مثل ادیسون،هنری فورد،گاندی،نلسون ماندلا و….!

 

وقتی به این موضوعات می پردازیم،باور برخی از افراد این است که فکر می کنند این افراد از بدو تولد با سایر افراد متفاوت بودند و استعداد یا ژن خوب داشتند و به خاطر همین موضوع توانسته اند به موفقیت برسند و یک اثر خوب از خودشان به جا بگذارند.

 

ولی واقعیت امر این است که این نوع افراد هیچ گونه تفاوتی با سایر انسان ها ندارند و نداشتند،فقط این افراد بلد بودند که از زمان خودشان چگونه استفاده بکنند و بیشترین بهره را ببرند!

 

اهمیت مدیریت زمان به قدری زیاد است که اگر این موضوع را نادیده بگیریم،و مهارت مدیریت زمان را در خودمان پرورش ندهیم،حتما نمی توانیم در جنبه های مختلف زندگی تعادل داشته باشیم!

و در مورد اهمیت مدیریت زمان پیتر دراکر می گوید:«زمان کم یاب ترین منبع است و تا زمانی که آن مدیریت نشود،هیچ چیزی دیگری را نمی توان مدیریت کرد.

 

 

پیتر دراکر_اهمیت مدیریت زمان

 

 

همه انسان ها در هر روز فقط 24 ساعت زمان در اختیار دارند و افرادی موفق خواهند شد که بتوانند از این 24 ساعت به بهترین شکل ممکن استفاده بکنند و به راحتی سر چیزهای کم ارزش مثل اینستاگرام،تلویزیون،غیبت کردن و…. این گوهر گرانبها و نایاب را از دست ندهند!

 

همه انسان ها می دانند که زمان مهمترین و با ارزش ترین ثروت ماست،که نه می توانیم آن را ذخیره بکنیم و نه می توانیم آن را متوقف بکنیم و تنها کاری که می توانیم انجام بدهیم،فقط استفاده کردن از این گوهر نایاب است!

 

این مقاله را هم مطالعه بکنید:ماتریس آیزنهاور در خدمت مدیریت زمان

 

ولی اکثر انسان ها متاسفانه به بدترین شکل ممکن از این زمان استفاده می کنند و یا به عبارتی هدر می دهند و باید ما به این موضوع آگاه باشیم که در چه زمینه ای عمر و زندگی و زمان خودمان را خرج می کنیم؟

 

 

همچنین بنجامین هاف در مورد اهمیت مدیریت زمان می گوید:

«هرگز نمی توانی زمان را صرفه جویی بکنی

اما همیشه از آن استفاده خواهی کرد،

خواه عاقلانه و خواه احمقانه…

انتخاب با توست!»

 

توقعات غلط در مدیریت زمان

یکسری توقعات غلط نسبت به مدیریت زمان وجود دارد که از اهمیت مدیریت زمان می کاهد و این توقع را ایجاد می کنید که مدیریت زمان در دنیای امروزی هیچ گونه کاربردی ندارد  و اگر هر انسانی این توقعات غلط را داشته باشد،قطعا نمی تواند از مدیریت زمان بهره ببرد.

 

»تبدیل به رباط

اولین توقع اشتباه نسبت به مدیریت زمان این است که افراد فکر می کنند که به رباط تبدیل می شوند،یعنی فکر می کنند که آزادی خودشان را از دست خواهند داد و مثل رباط باید یکسری کارها را انجام بدهند!

 

اما مدیریت زمان آزادی عمل بیشتری برای ما می دهد و باعث می شود که وقت بیشتری برای کارهای مورد علاقه مان داشته باشیم و کارهایی را انجام بدهیم که از آن لذت می بریم!

 

»رهایی از اهمال کاری

دومین توقع غلط این است که افراد فکر می کنند که اگر زمان خودشان را مدیریت بکنند،دیگر اهمال کاری نخواهند کرد.

در حالی که اهمال کاری همیشه در کنار ما خواهد بود و اگر فکر می کنید که روزی اهمال کاری شما به صفر خواهد رسید،باید عرض بکنم که سخت در اشتباه هستید!

اما مدیریت زمان به ما این امکان را می دهد که یک کنترل کافی روی همه چیز داشته باشیم و کارهای مهم و موثر را انجام بدهیم!

 

»انجام دادن همه کارها

سومین توقع غلط در مورد مدیریت زمان این است که افراد فکر می کنند که اگر زمان خودشان را مدیریت بکنند و یک برنامه ریزی عالی هم داشته باشند،قطعا می توانند همه کارهای خودشان را انجام بدهند!

 

اما مدیریت زمان انجام دادن همه کارها نیست،چون ما اصلا نمی توانیم همه کارهای خودمان را انجام بدهیم و کار عقب افتاده ای نداشته باشیم.

 

در حالت کلی مدیریت زمان یعنی انجام مهترین کارها نه همه کارها!

 

توقعات غلط در اهمیت مدیریت زمان

 

یک اشتباه مهلک که اهمیت مدیریت زمان را زیر سوال می برد!

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که هر فردی در مدیریت زمان می تواند انجام بدهد،نپذیرفتن شرایط خودشان است!

 

مثلا برخی از افراد می گویند که من سربازم و به خاطر همین نمی توانیم از زمان خودم بهترین استفاده را بکنیم یا برخی ها می گویند که من فرزند دارم و به خاطر همین نمی توانم برای خودم و اهدافم زمان اختصاص بدهم!

 

این نوع تفکرات و باور ها باعث می شود که فرد از مدیریت زمان هیچ گونه نتیجه ای نگیرد و به جای اینکه بگوییم من سربازم یا من نوزاد دارم،باید بگوییم که خب من الان سرباز هستم و در این شرایط چگونه می توانم از زمان خودم بهترین استفاده را ببرم؟

 

این مقاله را هم مطالعه بکنید:4 گام فوق العاده برای برنامه ریزی 

 

 

تکنیک های مدیریت زمان کاملا منعطفه و هر کسی می تواند بر اساس شرایطی که دارد از آن استفاده بکند و نتیجه مورد نظر خودش را کسب بکند!

 

مدیریت زمان ابزار های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد و قرار نیست که همه این ابزار ها برای شما کمک بکند،بلکه باید نسبت به شرایط خودتان از این ابزارها استفاده بکنید و همچنین این ابزارها را برای خودتان بهینه تر بکنید!

 

مثلا زمانی که یک پارچه را به خیاط می دهیم تا برای ما یک لباسی را بدوزد،در این شرایط ما چندین بار لباس را پروپ می کنیم تا اندازه بدن ما بشود تا بتوانیم در مراسمات مختلف از این لباس استفاده بکنیم.

 

مدیریت زمان هم دقیقا مشابه این داستان است و شما باید این تکنیک ها را چندین بار برای خودتان پروب بکنید تا بتوانید از این تکنیک ها بهترین استفاده را بکنید و هر بار که از این تکنیک ها استفاده می کنید،برای خودتان باید بهینه تر بکنید!

 

 

اهمیت مدیریت زمان یک مهارت است نه دانش

 

مدیریت زمان یک مهارت است نه دانش

فرض کنید که شما به کلاس موسیقی رفته اید و استادتان به شما دانش موسیقی را آموزش می دهد.

 

در این صورت آیا شما می توانید ساز بزنید؟ قطعا نه،و برای اینکه بتوانید یک موسیقی خوب بنوازید باید تمرین بکنید!

 

یا کسی که می داند چگونه رانندگی می کنند،آیا می تواند برای اولین باور که پشت فرمان می نشیند،بتواند بدون نقص رانندگی بکند؟قطعا نمی تواند و باید به حد کافی تمرین بکند تا بعدا به این مهارت دست پیدا بکند!

 

مدیریت زمان نیز یک دانش نیست که فقط تکنیک های آن را  یاد بگیریم،بلکه یک مهارت است که باید آن را در خودمان پرورش بدهیم!

 

و این توقع را نداشته باشید که اگر تکنیک های مدیریت زمان را آموختید،می تواند آن را بدون نقص اجرا بکنید.قطعا این طور نخواهد بود!

 

شما در این مسیر حق دارید شکست بخورید،حق دارید زمان خودتان را تلف بکنید،حق دارید اصلا طبق برنامه عمل نکنید،حق دارید اشتباه بکنید ولی نباید در این مسیر ناامید بشوید و نباید از مسیر کنار بکشید و باید تمام تلاش خودتان را بکنید تا بتوانید بالاخره اصول مدیریت زمان را در زندگی خودتان پیاده سازی بکنید.

.

.

.

.

مدیریت زمان و برنامه ریزی حرفه ای را از طریق این محصول عالی یکبار برای همیشه یاد بگیرید:

 

برنامه ریزی و مدیریت زمان

 

پیمان امیدی ✔️

پیمان امیدی ✔️

ما در تیم هشت ،نویسنده و مدرس مهارت های فردی هستیم و قصد داریم در این وب سایت مطالب کاربردی در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.با بهبود مهارت های خودتان،زندگی تان را لذت بخش کنید...
  • پیمان امیدی ✔️
  • می 24, 2020
  • 12:16 ب.ظ
  • 3 Comments
Prevقبلیدریافت کتاب دوچرخه ارتباطی
بعدیشناخت سارق زمان و مجهز شدن به دزدگیر زمان_قسمت اولNext

3 پاسخ

  1. ف گفت:
    در 02:24

    مقاله هاتون خیلی مفیده ممنونم

    پاسخ
    1. میلاد علیزاده گفت:
      در 10:20

      سپاسگذارم و امیدوارم برای شما مفید واقع شده باشد

      پاسخ
  2. مطهره حسین زاده گفت:
    در 20:48

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحات مهم

  • مقالات
  • معرفی کتاب
  • پیشنهاد و انتقاد
  • پشتیبانی
  • ارتباط با ما
ذهن خلاق لوگو

آشنایی با ذهن خلاق

سایت ذهن خلاق با چهار سال سابقه به علاقه مندان کمک میکند با یادگیری مهارت های فردی, زندگی بهتری را خلق کنند.
کار اصلی ما آموزش توسعه فردی و ارتباطی است.