پرورش عملگرایی با قانون رویایی

عملگرایی یکی از مهارت های فوق ضروری زندگی های امروزی است.بسیاری از افراد به خوبی هدف گذاری می کنند و برای رسیدن به اهدف خودشان نیز برنامه ریزی می کنند ولی زمانی که صحبت به عمل کردن می رسد خیلی از افراد پا پس می کشند و به دلایل مختلفی حاضر نمی شوند طبق برنامه عمل بکنند و برخی کارها را انجام بدهند! و در نتیجه همیشه در آرزوی رسیدن به اهدفشان می مانند و افسوس می خورند!

اگر شما نیز فکر می کنید که در بحث عملگرایی مساله دارید و مثل خیلی از افراد در انجام دادن کارهای سخت و دشوار صحنه را خالی می کنید،این مقاله مختص شماست چون راهکاریی می دهد که می توانید بر:

  • اهمال کاری
  • ترس
  • افکار مزاحم
  • کنار گذاشتن عادت بد

غلبه کنید و همچنین به شما در مورد عملگرایی و اقدام کردن و ساخت عادت های خوب کمک می کند.

 

عملگرایی چیست؟

 

ترس و جلوگیری از عملگرایی

یکی از دلایلی که مانع عملگرایی افراد می شود،ترس است.همه افراد ترس های متفاوتی دارند مثل

  • ترس از صحبت کردن در جمع
  • ترس از ارتباط گرفتن با انسان های مهم
  • ترس از درخواست کردن
  • و… .

و نکته قابل تامل این است که ترسناک تر از خود ترس فرصت هایی که از دست می دهیم است که ممکن است هیچ موقع در زندگی برای ما نصیب نشود!

تمام ترس هایی که داریم به جز افتادن از ارتفاع و صدای بلند همگی را از والدین،مدارس و محیط یاد گرفته ایم و الان نیز می توانیم به روش هایی آنها را فراموش بکنیم و دیگر از ترس های خود نترسیم و عملگرایی را در خود پرورش بدهیم!

برخی از افراد برای غلبه بر ترس های خود چند تفکر اشتباه دارند که:

  1. اول باید ترس از بین برود تا بعدا اقدام بکنند

در حالی که این موضوع کاملا برعکس است و ما اقدام کردن است که می توانیم بر ترس های خود غلبه بکنیم.

  1. انسان شجاع یعنی انسان نترس!

اغلب ما فکر می کنیم انسان شجاع کسی است که از هیچ چیزی نمی ترسد و با قدرت به جلو می رود و هر کاری را انجام می دهد.در حالی که اگر ما از چیزی نترسیم و انجام بدهیم کار بزرگی را انجام نداده ایم.

واقعیت این است که انسان شجاع کسی است که می ترسید،استرس زیادی دارد،تمام بدنش می لرزد ولی کار درست را انجام می دهد!

 

 

ترس و عملگرایی

 

فلیتر های ذهنی و جلوگیری از عملگرایی

مغز ما یکی از حرفه ای ترین بپیچون های عالم هستی است و با روش های بینظیر و عالی کاری را انجام می دهد که ما عملگرا نباشیم و کارهای خودمان را به تعویق بندازیم و کار درست را در زمان درست انجام ندهیم.

قبل از اینکه به سراغ فیلتر های ذهن برویم چند مورد از کارکرد مغز را بررسی بکنیم و بدانیم که کار اصلی مغز ما چیست؟

تنها کار مغز ما حفظ حالت موجود است و اگر فکری و اقدامی باعث شود که حالت موجود تغییر بکند،مکانیسم های دفاعی خودش را فعال می کند تا اجازه ندهد ما کاری را صورت بدهیم!

به طور مثال می خواهید صبح زود به ورزش کردن بروید،مغزتان بهانه های قشنگی می دهد تا ورزش نکنید!

می خواهید با یک شخص مهمی ملاقات کنید،مغزتان می گوید الان فرصت مناسبی نیست،انشالله بعدا!

می خواهید در سبک زندگی تان تغییری ایجاد بکنید،آنها را بی ارزش جلوه می دهد تا اقدامی نکنید!

در حالت کلی مغز می خواهد هیجانات و زحمات زیاد را تجربه نکنیم و برای رسیدن به این هدفش یک سری کارها را انجام می دهد مثل:

  • ایجاد فضای شوخ طبعی و مسخره کردن یک موضوع
  • سرزنش کردن خود و دیگران
  • حواس پرتی نسبت به گذشته و آینده
  • بی ارزش جلوه دادن موضوع
  • ایجاد ناامنی
  • ایجاد ترس و نگرانی
  • جایگزینی و شاخه به شاخه کردن
  • و……. .

 

5 ثانیه و عملگرایی

 

 

قانون رویایی پنج ثانیه برای عملگرایی

اکثر اوقات ما می دانیم کار درست چه چیزی است ولی اقدامی نمی کنیم و این به خاطر مکانیسم های دفاعی مغز است!

ولی ما همچنان می توانیم انتخاب بکنیم که مکانیسم های دفاعی مغز،ما را کنترل کند یا به گونه ای دیگر رفتار بکنیم تا کار درست را در زمان درست انجام بدهیم!

یعنی ما کاملا مسئول انتخاب های خودمان هستیم و دیگر نمی توانیم بهانه بیاوریم که عملگرایی نمی کنم چون مغزم اجازه نمی دهد!

یکی از خبرهای خوب این است که مکانیسم های مغز ما بعد از پنج ثانیه فعال می شود و ما نیز می توانیم در این پنج ثانیه کار درست را انجام بدهیم و به عملگرایی عادت بکنیم.

قانون پنج ثانیه توسط خانم مل رابینز مطرح شده است و ایشان بر این باور هستند که ما فقط پنج ثانیه فرصت داریم از ایده به سمت عمل برویم وگرنه مکانیسم های مغز فعال می شود و اجازه نمی دهد ما کار درست را انجام بدهیم.

به طور مثال :

  • می خواهیم با یک فرد مهمی صحبت کنیم و آن فرد در چند قدمی ما است.فورا از پنج تا یک می شماریم و با آن شخص احوال پرسی می کنیم و بقیه ماجرا را ادامه می دهیم.در حالی که می ترسیم و بسیار هم استرس داریم ولی کار درست را انجام می دهیم.
  • می خواهید صبح زود از خواب بلند بشوید،فورا از پنج تا یک بشمارید و از رختخواب بلند شوید.
  • چند ساعتی است که در شبکه های مجازی حضور دارید و در آن گیر کرده اید،فورا از پنج تا یک بشمارید و گوشی خودتان را بر زمین بگذارید و از جای خود بلند شوید و یک کار دیگری را انجام بدهید.

در استفاده از قانون پنج ثانیه،انجام دادن کار عملی بسیار مهم است و ما باید فضای خودمان را تغییر بدهیم و با نشستن و فکر کردن نمی توانیم از این قانون به خوبی استفاده بکنیم.

برنامه یک ماهه برای عملگرایی

برای اینکه عملگرا باشید باید یک برنامه عملیاتی نیز داشته باشید.تا الان ما دانش عملگرا شدن را کسب کردیم ولی عملگرا نشده ایم و دانش بدون عمل به هیچ دردی نمی خورد و به خاطر همین یک برنامه سی روزه برای خودتان داشته باشید و سعی کنید هر روز هفت مرتبه از قانون پنج ثانیه استفاده بکنید و به شما قول می دهم که اگر از این قانون به طور مرتب استفاده بکنید به یک شخص متفاوت تری تبدیل می شوید.

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *